Budowa i działanie sprzęgła Haldex

ArKos
Posty: 260
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:56
Lokalizacja: śląsk
Samochód: Karoq Sportline 1,5 TSI

Budowa i działanie sprzęgła Haldex

Post autor: ArKos »

Sprzęgło napędu na wszystkie koła było wcześniej nazywane „Haldex piątej generacji” od nazwy firmy, która je wyprodukowała. Teraz w nazwie nie można użyć Haldex. W 2011 roku dział transmisyjny Haldex AB został przejęty przez BorgWarner. Produkcja sprzęgieł napędu na wszystkie koła pozostała w tym samym miejscu, na tym samym sprzęcie, ale oficjalna nazwa brzmi teraz BorgWarner.

Sprzęgło napędu na cztery koła generacji V znajduje się w tylnej obudowie przekładni głównej. Za pomocą sprzęgła napędu na wszystkie koła kontrolowane przenoszenie momentu obrotowego jest wytwarzane z przedniej na tylną oś pojazdu. Wielkość momentu obrotowego przenoszonego przez sprzęgło na tylną oś zależy od stopnia zamknięcia sprzęgła.

Cechy konstrukcyjne
- dla momentu obrotowego silnika do 380 Nm.
- Moment obrotowy przenoszony na tylną oś do 3600 Nm.
- Sprzęgło sterowane elektrycznie / hydraulicznie.
- Wymieniane osobno.
- Pompa stale pracująca.
Wymiana oleju co 3 lata bez limitu kilometrów.
haldex-v-01.jpg
haldex-v-01.jpg (80.82 KiB) Przejrzano 5280 razy
Szczegółowy opis konstrukcji sprzęgła napędu na cztery koła

Sprzęgło napędu na cztery koła generacji V składa się z następujących elementów:
haldex-v-02.jpg
haldex-v-02.jpg (77.64 KiB) Przejrzano 5280 razy
Sprzęgło napędu na wszystkie koła generacji V i poprzedni model (Haldex 4) mają tę samą zasadę działania - przenoszenie momentu obrotowego za pomocą pakietu tarcz ciernych.

Nowe jednostki Haldex 5:
- zawór bezpieczeństwa.
- tuleja z kanałami olejowymi.

Zmodyfikowane jednostki Haldex 5 w porównaniu ze
sprzęgłem Haldex 4 generacji AWD : - Pompa sprzęgła V181 AWD.
- Jednostka sterująca napędem na wszystkie koła J492.
- ciało.

W nowym sprzęgle brakuje następujących elementów sprzęgła napędu na cztery koła Haldex 4 generacji:
- akumulatora ciśnienia.
- Zawór sterujący zamykaniem sprzęgła N373.
* Filtr oleju.

Pompa sprzęgła napędu na wszystkie koła V181

Pompa sprzęgła V181 AWD to pompa tłokowa ze zintegrowanym regulatorem odśrodkowym. Wytwarza i reguluje ciśnienie w układzie hydraulicznym sprzęgła. Sterownik napędu na cztery koła J492 utrzymuje pompę przez cały czas.
haldex-v-03.jpg
haldex-v-03.jpg (65.55 KiB) Przejrzano 5280 razy
Pompa

tłokowa Pompa tłokowa jest napędzana przez wał napędzany silnikiem elektrycznym. Łożysko kulkowe skośne wzdłużne (podkładka wahliwa) naprzemiennie dociska obciążone sprężyną tłoki sześciu cylindrów.

Urządzenie
haldex-v-04.jpg
haldex-v-04.jpg (41.85 KiB) Przejrzano 5280 razy
Zasada działania
Gdy bęben pompy obraca się, tłoki wykonują ruch posuwisto-zwrotny. Olej zasysany jest do komór, a następnie dostarczany od strony tłocznej do tłoka pierścieniowego i do wnętrza regulatora odśrodkowego.
haldex-v-05.jpg
haldex-v-05.jpg (37.59 KiB) Przejrzano 5280 razy
Regulator odśrodkowy

Wbudowany regulator odśrodkowy składa się z dźwigni odśrodkowych i zaworów odśrodkowych
(kulek). Reguluje ciśnienie oleju wytwarzane przez pompę.

Urządzenie
haldex-v-06.jpg
haldex-v-06.jpg (38.54 KiB) Przejrzano 5280 razy
Po obróceniu dźwignie sterujące są wypychane na zewnątrz przez siłę odśrodkową. Robiąc to, dociskają kulki zaworów do ich gniazd.

Zasada działania
haldex-v-07.jpg
haldex-v-07.jpg (47.25 KiB) Przejrzano 5280 razy
Zawór

bezpieczeństwa Zawór bezpieczeństwa służy do ochrony części i zespołów przed zwiększonym ciśnieniem. Gdy
ciśnienie generowane przez pompę z napędem na wszystkie koła V181 przekracza 44 bary, ciśnienie oleju jest większe niż siła sprężyny.

Urządzenie
haldex-v-08.jpg
haldex-v-08.jpg (41.43 KiB) Przejrzano 5280 razy
Sprężyna jest ściśnięta, a kula zaworu nadmiarowego odsuwa się od gniazda. Przez otwarty otwór olej ze sprzęgła wraca do miski olejowej.

Zasada działania
haldex-v-09.jpg
haldex-v-09.jpg (37.43 KiB) Przejrzano 5280 razy

Regulacja

Ciśnienie oleju jest wytwarzane i ustawiane na odpowiednim poziomie w wyniku połączonej pracy pompy tłokowej i regulatora odśrodkowego. Powstałe ciśnienie oleju jest przykładane do tłoka pierścieniowego.

Pierścieniowy tłok ściska pakiet tarcz sprzęgła ze zmienną siłą. Wielkość siły ściskającej określa moment obrotowy przenoszony na tylną oś.
haldex-v-10.jpg
haldex-v-10.jpg (62.61 KiB) Przejrzano 5280 razy
Ciśnienie przy niskich obrotach

Przy niskich obrotach pompy ciśnienie oleju nie jest wywierane na tłok pierścieniowy.
haldex-v-11.jpg
haldex-v-11.jpg (82.62 KiB) Przejrzano 5280 razy
Dźwignie odśrodkowe nie mogą jeszcze wywierać żadnej siły na kulki zaworów. Olej przepompowany przez pompę spływa z powrotem do miski olejowej przez otwarte zawory kulowe.

Ciśnienie przy średniej prędkości

Wraz ze wzrostem prędkości silnika elektrycznego rośnie ciśnienie oleju w cylindrze pierścieniowym. Dźwignie odśrodkowe dociskają kulki zaworu do gniazd. Wytworzone ciśnienie oleju lekko wypycha kulki do tyłu.
haldex-v-12.jpg
haldex-v-12.jpg (73.11 KiB) Przejrzano 5280 razy
Ustala się równowagę między siłami odśrodkowymi a ciśnieniem hydraulicznym. Wraz ze wzrostem prędkości wzrasta również ciśnienie na tłok pierścieniowy, a wraz z nim moment obrotowy przenoszony przez sprzęgło.

Ciśnienie przy wysokich obrotach

silnika Przy bardzo wysokich prędkościach obrotowych silnika dźwignie odśrodkowe dociskają kulki zaworów z tak dużą siłą, że na tłok pierścieniowy działa niedopuszczalnie wysokie ciśnienie.
haldex-v-13.jpg
haldex-v-13.jpg (66.3 KiB) Przejrzano 5280 razy
Jeśli ciśnienie robocze przekroczy 44 bary, zawór bezpieczeństwa otwiera się. Zmniejsza to ciśnienie robocze, a olej wraca do miski olejowej.

Spadek ciśnienia wraz ze spadkiem prędkości

Gdy prędkość obrotowa silnika elektrycznego spada, siła dociskania dźwigni odśrodkowych na kulki zaworów maleje. Przez powstałą szczelinę olej spływa do miski olejowej.
haldex-v-14.jpg
haldex-v-14.jpg (72.2 KiB) Przejrzano 5280 razy
Ciśnienie robocze oleju spada. Równowaga zostaje przywrócona między siłami odśrodkowymi a ciśnieniem hydraulicznym.

Kalibracja charakterystyki ciśnieniowo-prądowej

Po każdej wymianie pompy sprzęgła i sterownika należy dokonać podstawowych ustawień. W tej podstawowej konfiguracji siłownik sprzęgła jest najpierw pompowany, a następnie kalibrowany na 0 i 44 bar. W wyniku tej kalibracji ustala się, ile prądu potrzeba do utrzymania określonego ciśnienia. Sterownik pompy wykorzystuje tę charakterystykę (która nie jest liniowa) do określenia ilości prądu potrzebnego do zrealizowania momentu obrotowego przenoszonego na tylną oś w danej dynamicznej sytuacji.
haldex-v-15.jpg
haldex-v-15.jpg (39.53 KiB) Przejrzano 5280 razy
Jeśli instalacja podstawowa nie powiedzie się, przywrócone zostaną ustawienia fabryczne.
Odpowietrzanie i kalibracja są wykonywane automatycznie podczas każdej jazdy.

Materiały źródłowe: https://karoqs.ru/



Sponsor

Budowa i działanie sprzęgła Haldex

Sponsor


Zablokowany