Wymiana oleju silnikowego

ArKos
Posty: 260
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:56
Lokalizacja: śląsk
Samochód: Karoq Sportline 1,5 TSI

Wymiana oleju silnikowego

Post autor: ArKos »

OSTRZEŻENIE!
Wymianę oleju w silniku należy przeprowadzić po rozgrzaniu silnika do temperatury roboczej.
Czyszczenie i ponowne użycie filtra oleju jest niedozwolone!

Spuszczanie i uzupełnianie oleju silnikowego, silniki benzynowe 1,0 l TSI, 1,5 l TSI

Spuszczanie oleju silnikowego przy pierwszej wymianie oleju
- Zdjąć korek uszczelniający.
- Zdjąć osłonę izolacji akustycznej.
- Poluzować i odkręcić filtr oleju.
- Odkręć i wyrzuć korek spustowy z uwięzionym o-ringiem -1-.
- Spuścić olej silnikowy do przewidzianego do tego pojemnika.

- Zainstalować nowy pierścień uszczelniający -2- na nowym korku spustowym -3-.
- Wkręcić korek spustowy oleju i dokręcić podanym momentem.
- Wkręcić nowy filtr oleju.
oil-karoq-01.jpg
oil-karoq-01.jpg (39.22 KiB) Przejrzano 5647 razy
Moment dokręcania
Korek spustowy 30Nm


Spuszczanie oleju silnikowego przy drugiej i każdej kolejnej wymianie oleju

- Zdjąć korek uszczelniający.
- Zdjąć osłonę izolacji akustycznej.
- Poluzować i odkręcić filtr oleju
- Wykręcić korek spustowy -2- i wyrzucić O-ring -3-.

Uwaga!
Korek spustowy -2- nadal używany po drugiej i każdej kolejnej wymianie oleju.
O-ring -3- należy zawsze wymieniać na nowy -1-.
- Spuścić olej silnikowy do przewidzianego do tego pojemnika.
- Wkręć stary korek spustowy oleju -2- z nowym O-ringiem -1- ręcznie a następnie dokręć zadanym momentem
- Wkręć nowy filtr oleju
oil-karoq-02.jpg
oil-karoq-02.jpg (39.11 KiB) Przejrzano 5647 razy
Moment dokręcania
Korek spustowy 30Nm

- Uzupełnij olej silnikowy.
- Załóż ponownie osłonę.
- Uruchom silnik i sprawdź, czy nie ma wycieków.

ZAGROŻENIE!
Uwaga dotycząca silników z turbosprężarkami:
Po wymianie oleju silnikowego i filtra oleju oraz po pierwszym uruchomieniu silnika należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
- Dopóki lampka ostrzegawcza ciśnienia oleju w zestawie wskaźników świeci się, silnik może pracować tylko na biegu jałowym.
- Nie wciskać pedału przyspieszenia!
- Gdy lampka ostrzegawcza ciśnienia oleju zgaśnie, ciśnienie oleju w silniku osiąga pełną wartość i można wcisnąć pedał przyspieszenia.
Turbosprężarka może zostać uszkodzona lub całkowicie zniszczona, jeśli prędkość obrotowa silnika gwałtownie wzrośnie!
Ponieważ turbosprężarka pracuje na bardzo wysokich obrotach, może zostać uszkodzona lub całkowicie zniszczona w ciągu kilku sekund z powodu niewystarczającego smarowania łożysk!
W przypadku wycieku oleju, wibracji lub nietypowych dźwięków z turbosprężarki natychmiast wyłącz silnik.

- Ponownie sprawdź poziom oleju silnikowego i uzupełnij w razie potrzeby.
- Po uzupełnieniu oleju odczekaj co najmniej 3 minuty, a następnie ponownie sprawdź poziom oleju.
Aby zapobiec uszkodzeniu katalizatora, poziom oleju nie może przekraczać oznaczenia (maks.)


Spuszczanie i napełnianie oleju silnikowego, silniki 2,0 l TSI

Silniki te nie są wyposażone w plastikową miskę olejową.

Spuszczanie oleju silnikowego
- Zdjąć nasadkę.
- Wyjąć wkład filtra oleju, patrz Wymiana filtra oleju w silnikach benzynowych na wymienny wkład filtra oleju
- Usunąć izolację akustyczną.
- Odkręć plastikowy korek spustowy za pomocą narzędzia montażowego -T10549-.
- Wyciekający olej zebrać do odpowiedniego pojemnika.
Uwaga
- Zawsze wymieniaj plastikowy korek spustowy oleju razem z O-ringiem.
Przestrzegać instrukcji utylizacji zużytych materiałów!
- Wkręcić nowy plastikowy korek spustowy, np. Za pomocą narzędzia montażowego -T10549- do oporu.
UWAGA!
Plastikowy korek spustowy oleju „nie dokręcaj zbyt mocno”, aby uniknąć uszkodzenia lub pęknięcia ogranicznika plastikowego korka spustowego oleju lub uszkodzenia miski olejowej z następczym wyciekiem oleju!
Po napełnieniu olejem sprawdź plastikowy korek spustowy oleju pod kątem wycieków.

Pompowanie oleju silnikowego :
Z tych silników można również wypompować olej silnikowy.

- Opuścić sondę urządzenia do spuszczania / pompowania oleju silnikowego do miski olejowej przez rurkę bagnetu.
- Spuścić olej silnikowy.
Wskazanie
Użyj elastycznej sondy o maksymalnej dopuszczalnej średnicy!
Włożyć sondę do pierwszego punktu oporu! W przeciwnym razie koniec sondy może uderzyć o dno miski olejowej i wygiąć się do góry, pozostawiając za dużo oleju w silniku!

Napełnianie olejem silnikowym
- Wlać olej zgodnie ze specyfikacją, patrz Objętość oleju, tolerancje dla olejów silnikowych VW
Wskazówka
Olej silnikowy wlewać powoli! Silniki te mają wąską szyjkę wlewu oleju, pod którą znajduje się złożony mechanizm sterujący. Dlatego olej spływa powoli!
- Włożyć osłonę.
- Po napełnieniu olejem należy sprawdzić rozgrzany do temperatury roboczej silnik pod kątem wycieków.
- Zainstalować dźwiękoszczelny kaptur.

ZAGROŻENIE!
Uwaga dotycząca silników z turbosprężarkami:
Po wymianie oleju silnikowego i filtra oleju oraz po pierwszym uruchomieniu silnika należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
Dopóki lampka ostrzegawcza ciśnienia oleju w zestawie wskaźników świeci się, silnik może pracować tylko na biegu jałowym.
Nie naciskaj pedału przyspieszenia!
Gdy lampka ostrzegawcza ciśnienia oleju zgaśnie, ciśnienie oleju w silniku osiąga pełną wartość i można wcisnąć pedał przyspieszenia.
Turbosprężarka może zostać uszkodzona lub całkowicie zniszczona, jeśli prędkość obrotowa silnika gwałtownie wzrośnie!
Ponieważ turbosprężarka pracuje na bardzo wysokich obrotach, może zostać uszkodzona lub całkowicie zniszczona w ciągu kilku sekund z powodu niewystarczającego smarowania łożysk!
W przypadku wycieku oleju, wibracji lub nietypowych dźwięków z turbosprężarki natychmiast wyłącz silnik.
- Ponownie sprawdź poziom oleju silnikowego i uzupełnij w razie potrzeby.
- Po uzupełnieniu oleju odczekaj co najmniej 3 minuty, a następnie ponownie sprawdź poziom oleju.
Aby uniknąć uszkodzenia katalizatora, poziom oleju nie może przekraczać oznaczenia (maks.)

Wymienić filtr oleju - silniki benzynowe
oil-filter-karoq-01.jpg
oil-filter-karoq-01.jpg (29.46 KiB) Przejrzano 5647 razy
- Poluzować strzałkę filtra oleju za pomocą klucza do filtra oleju
- Ustawić pojemnik na zużyty olej
- Odkręcić filtr oleju.
- Oczyścić powierzchnię styku na silniku.
- Lekko zwilżyć gumową uszczelkę nowego filtra oleju olejem silnikowym.
- Wkręcić nowy filtr oleju.
- Dokręcić filtr oleju kluczem do filtra oleju. Moment dokręcania - 20 Nm.

- Wlać nowy olej silnikowy zgodnie ze specyfikacją
- Założyć korek wlewu oleju.
- Uruchom silnik i sprawdź, czy nie ma wycieków oleju.

Uwaga!
Pierwsze uruchomienie silnika po wymianie oleju:
Silnik powinien pracować na biegu jałowym tylko wtedy, gdy świeci się lampka ostrzegawcza ciśnienia oleju na tablicy przyrządów.
Nie wciskaj pedału gazu!
Po zgaśnięciu lampki ostrzegawczej ciśnienia oleju na tablicy przyrządów i osiągnięciu pełnego ciśnienia oleju możliwe jest przyspieszenie.
Turbosprężarka pracuje z bardzo dużymi prędkościami i dlatego może zostać poważnie uszkodzona lub całkowicie zniszczona w ciągu kilku sekund z powodu niewystarczającego smarowania łożysk!
W przypadku wycieku oleju, wibracji lub nietypowego hałasu turbosprężarki natychmiast zatrzymaj silnik.

- Założyć osłonę skrzyni korbowej - Ponownie
sprawdzić poziom oleju silnikowego i uzupełnić w razie potrzeby.
- Odczekaj co najmniej 3 minuty po wyłączeniu silnika, zanim ponownie sprawdzisz poziom oleju. W razie potrzeby uzupełnij olej.
Poziom oleju nie powinien przekraczać znaku maksymalnego - aby uniknąć uszkodzenia katalizatora.


Wymiana oleju silnikowego Skoda Karok, silniki wysokoprężne Common Rail

- Zdjąć korek wlewu oleju.
- Zdjąć osłonę skrzyni korbowej
- Odkręcić korek spustowy oleju.
- Zawsze wymieniaj korek spustowy oleju.
- Spuścić olej silnikowy.
oil-filter-karoq-02.jpg
oil-filter-karoq-02.jpg (30.7 KiB) Przejrzano 5647 razy
- Odłącz wtyczkę -1- od pompy.
- Odłączyć kabel generatora -2- od zacisku -3- i unieść w kierunku strzałki.
oil-filter-karoq-03.jpg
oil-filter-karoq-03.jpg (21.06 KiB) Przejrzano 5647 razy
- Odkręć korek spustowy oleju -1- z nakrętki -3- i spuść pozostały olej silnikowy z filtra oleju.
- Odkręcić korek gwintowany filtra oleju -3-
- Wyciągnąć wkład filtra -5-.
- Włożyć nowy o-ring -2- w rowek korka spustowego -1-.
- Wkręć korek spustowy oleju -1- w korek -3- i dokręć go.
- Zwilżyć nowy o-ring -4- olejem silnikowym.
- Włożyć nowy wkład filtra oleju -5-.
- Nakręcić pokrywę -3- i dokręcić z wymaganym momentem dociągającym.

Momenty dokręcania:
pokrywa filtra oleju 25 Nm
Korek spustowy oleju na pokrywie 5 Nm
oil-filter-karoq-02.jpg
oil-filter-karoq-02.jpg (30.7 KiB) Przejrzano 5647 razy
- Zamocować kabel generatora -2- w zacisku -3-
- Włożyć złącze -1- do pompy.

- Wkręcić nowy korek spustowy skrzyni korbowej z O-ringiem i dokręcić z wymaganym momentem dociągającym 30 Nm.

- Wlać nowy olej silnikowy zgodnie ze specyfikacją
- Założyć korek wlewu oleju.
- Po napełnieniu olejem uruchomić silnik, rozgrzać do temperatury roboczej i sprawdzić szczelność.

Uwaga!
Uruchamianie silnika po raz pierwszy po wymianie oleju:
Silnik powinien pracować na biegu jałowym tylko wtedy, gdy świeci się kontrolka ciśnienia oleju na tablicy przyrządów.
Nie wciskaj pedału gazu!
Po zgaśnięciu lampki ostrzegawczej ciśnienia oleju na tablicy przyrządów i osiągnięciu pełnego ciśnienia oleju możliwe jest przyspieszenie.
Turbosprężarka pracuje z bardzo dużymi prędkościami i dlatego może zostać poważnie uszkodzona lub całkowicie zniszczona w ciągu kilku sekund z powodu niewystarczającego smarowania łożysk!
W przypadku wycieku oleju, wibracji lub nietypowego hałasu turbosprężarki natychmiast zatrzymaj silnik.

- Założyć osłonę skrzyni korbowej - Ponownie
sprawdzić poziom oleju silnikowego i uzupełnić w razie potrzeby.
- Odczekaj co najmniej 3 minuty po wyłączeniu silnika, zanim ponownie sprawdzisz poziom oleju. W razie potrzeby uzupełnij olej.
Poziom oleju nie powinien przekraczać znaku maksimum - aby uniknąć uszkodzenia katalizatora.


Materiały źródłowe: https://karoqs.ru/
Załączniki
oil-filter-karoq-02 (1).jpg
oil-filter-karoq-02 (1).jpg (30.7 KiB) Przejrzano 5647 razy



Sponsor

Wymiana oleju silnikowego

Sponsor


Zablokowany