Wymiana płynu hamulcowego

ArKos
Posty: 260
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:56
Lokalizacja: śląsk
Samochód: Karoq Sportline 1,5 TSI

Wymiana płynu hamulcowego

Post autor: ArKos »

Stosować płyn hamulcowy zgodny z normą DOT 4 i VW 501 14.

UWAGA!
- Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że ​​pochłania wilgoć z otaczającego powietrza. Dlatego zawsze należy go przechowywać w hermetycznie zamkniętym pojemniku.
- Płyn hamulcowy jest trujący. Niedopuszczalne jest, aby płyn hamulcowy dostał się na lakier, gdyż spowoduje to jego uszkodzenie.
- Miejsca, w których rozlał się płyn hamulcowy, należy koniecznie przepłukać dużą ilością wody.
- Nigdy nie pozwól, aby płyny zawierające oleje mineralne (olej, benzyna, środki czyszczące) dostały się do płynu hamulcowego. Oleje mineralne uszkadzają uszczelki i uszczelnienia wargowe układu hamulcowego.
- Przestrzegać instrukcji utylizacji zużytych materiałów

Spuszczanie płynu hamulcowego ze zbiornika:

Nie wyjmować filtra siatkowego ze zbiornika!

- Odkręcić korek -1- zbiornika wyrównawczego płynu hamulcowego.
karoq-prokachka-tormozov-01.jpg
karoq-prokachka-tormozov-01.jpg (32.65 KiB) Przejrzano 4495 razy
- Wyciągnąć jak najwięcej płynu hamulcowego ze zbiornika hydraulicznego napędu hamulca za pomocą węża z podciśnieniem lub strzykawki.
UWAGA! Nie używać ponownie wypompowanego (zużytego) płynu hamulcowego.
- Napełnić zbiornik do górnej granicy płynem hamulcowym.
- Do wytworzenia ciśnienia można użyć przyrządu specjalnego do wymiany płynu wytwarzającego ciśnienie lub użyć węża zakładanego na wentyl koła pojazdu (np. koło zapasowe) oraz odpowiedniej osłony -1- założonej na zbiornik płynu hamulcowego.
karoq-prokachka-tormozov-02.jpg
karoq-prokachka-tormozov-02.jpg (34.09 KiB) Przejrzano 4495 razy
Zalecane ciśnienie płynu hamulcowego = 0,2 MPa.

W pojazdach z ręczną skrzynią biegów
Wymiana płynu hamulcowego w cylindrze roboczym

- Przygotować pojemnik na zużyty płyn hamulcowy.
Odkręć końcówkę odpowietrzającą i dokręć za pomocą narzędzia do odpowietrzania hamulców.
- Ze względu na różną konstrukcję i różne miejsca montażu cylindrów roboczych sprzęgła ze złączką odpowietrzającą, dokręcenie śrub odpowietrzających przy użyciu zestawu narzędzi nie zawsze jest możliwe ze względu na brak miejsca.
W takim przypadku konieczny jest demontaż akumulatora i wspornika akumulatora
- Zdjąć całą obudowę filtra powietrza, jeśli blokuje dostęp do śruby odpowietrzającej.
- Zdjąć nasadkę ochronną ze śruby odpowietrzającej.
- Podłączyć wąż odpowietrzający do końcówki odpowietrzającej -strzałki- i podłączyć go do zbiornika zbiorczego.
karoq-prokachka-tormozov-03.jpg
karoq-prokachka-tormozov-03.jpg (42.43 KiB) Przejrzano 4495 razy
- Otwórz zawór upustowy.
- Pozostawić na na czas wypłynięcia ok. 100 ml płynu hamulcowego.
- Przykręcić końcówkę odpowietrzającą.
- Szybko wcisnąć i zwolnić pedał sprzęgła 10–15 razy od położenia zamka do położenia zamka.
- Otwórz zawór upustowy.
- Odczekaj do spłynięcia ok. 50 ml płynu hamulcowego.
- Zamknij końcówkę upustową i załóż nasadkę ochronną.

Moment obrotowy: Odpowietrznik 4.5N m

- Po zakończeniu odpowietrzania kilkakrotnie wcisnąć pedał sprzęgła.
- Założyć obudowę filtra powietrza w odwrotnej kolejności do demontażu.

Kontynuacja dla wszystkich pojazdów
Wymiana płynu hamulcowego w układzie hamulcowym bez zdejmowania kół z pojazdu.
- Ze względu na inną konstrukcję tarcz koła i zacisków hamulca, dokręcenie śruby odpowietrzającej za pomocą narzędzia do odpowietrzania hamulców -VAS 6564- (kluczem dynamometrycznym) nie zawsze jest możliwe ze względu na brak miejsca.
- W takim przypadku odpowiednie koła muszą zostać usunięte z pojazdu.
Moment dokręcania śrub kół = 140 Nm.
- Napełnić zbiornik do górnej granicy płynem hamulcowym.
- Podnieść pojazd.
- Zawiesić pojemnik zbiorczy pod pojazdem.
- Zdjąć gumową zaślepkę z odpowietrznika odpowietrzającego prawego tylnego koła.
- Wąż -1- ze zbiornika nałożyć na odpowietrznik prawego tylnego koła.
karoq-prokachka-tormozov-04.jpg
karoq-prokachka-tormozov-04.jpg (34.56 KiB) Przejrzano 4495 razy
- Poluzować odpowietrznik i pozwolić wypłynąć ok. 0,3 litra płynu hamulcowego.
- Dokręcić odpowietrznik zadanym momentem
- Odłączyć wąż naczynia zbiorczego od przyłącza.
- Nałożyć gumową zatyczkę na odpowietrznik i wyjąć pojemnik zbiorczy z pojazdu.
- Powtórz ten proces dla wszystkich zacisków hamulcowych / cylindrów hamulcowych,
pamiętając o monitorowaniu poziomu płynu hamulcowego i nie dopuszczaniu do spadku poniżej znaku minimum.

Sekwencja pracy z odpowietrznikami oraz ilość płynu hamulcowego, która musi wypłynąć przez śruby odpowietrzające:
=Siłownik sprzęgła (tylko ręczna skrzynia biegów) 0,15 l
Cylinder / zacisk hamulca
=z tyłu po prawej 0,30 l
=tylny lewy 0,30 l
=przednie prawe 0,20 l
=przedni lewy 0,20 l
Całkowita ilość potrzebnego płynu: dla automatu ok. 1l, dla ręcznej skrzyni ok. 1,15 l

- Sprawdzić poziom płynu hamulcowego i nakręcić korek na zbiornik płynu hamulcowego
- Kilkakrotnie nacisnąć pedał hamulca.
- Sprawdź, czy pedał „nie wpada” po mocnym naciśnięciu.
- Sprawdzić luz pedału hamulca. Swobodny luz: maksymalnie 1/3 skoku pedału.


Dopisek własny ArKos:
Wymiany płynu można dokonać bez udziału ciśnienia - czyli metodą grawitacyjną. Płyn swobodnie będzie wyciekać z odkręconych odpowietrzników, jednak czynność wymiany potrwa kilkakrotnie dłużej.


Materiały źródłowe: https://karoqs.ru/



Sponsor

Wymiana płynu hamulcowego

Sponsor


Zablokowany