skrzynia manualna 1,5TSI

Dyskusje na temat Škody Karoq I generacji (2022-)
Zbyszek1972
Posty: 118
Rejestracja: 09 paź 2019, 20:10
Samochód: Karoq 1.0 TSI STYLE pakiet comfort

Re: skrzynia manualna 1,5TSI

Post autor: Zbyszek1972 »

cojestdoktorku pisze: 12 maja 2023, 14:13 Karoq 1.5 z manualem w stosunku do 1.0 z manualem ma praktycznie tylko wtedy sens jeśli ktoś śmiga czesto autostradami na duzych prędkosciach, albo jak ktoś wybrał manual ale chce go jak najrzadziej uzywać (dłuższe przełożenia)
Przy obecnych przełozeniach, róznych dla obu wersji samochody te dysponuja taką samą dynamiką
Zanim rozpocznie się lincz warto porównac przyspieszenie na róznych biegach:
https://www.automobile-catalog.com/perf ... #gsc.tab=0
https://www.automobile-catalog.com/perf ... #gsc.tab=0
Karoq 1.0 ma mniej mocy ale też krótsze przełozenia co przekłada sie na taką samą dynamikę obu wersji do 120km/h a prawdopodobnie i wyżej
Faktycznie w manualu silnik 1.0TSI do 140km/h daje radę na trasie nawet przy pełnym bagażniku i trzech osobach. Jadąc w pojedynkę to odczucia są jeszcze lepsze więc pomimo tego że to tylko 115 kucyków to naprawdę daje radę i jestem cały czas pod wrażeniem tego silnika.
Ostatnio zmieniony 14 maja 2023, 18:39 przez Zbyszek1972, łącznie zmieniany 1 raz.



Sponsor

Re: skrzynia manualna 1,5TSI

Sponsor


Rihac
Posty: 2
Rejestracja: 14 maja 2023, 10:36
Samochód: Karoq 1.5 Manual

Re: skrzynia manualna 1,5TSI

Post autor: Rihac »

Dzięki za link, bardzo fajna ta strona. Chociaż moje wnioski po obejrzeniu wykresów są przeciwne do Twoich ;) Zobacz proszę porównanie (tutaj również z Dacią Duster którą brałem pod uwagę swego czasu), jednak różnica w dynamice obu wersji jest duża.
https://www.automobile-catalog.com/auta ... #gsc.tab=0

cojestdoktorku
Posty: 19
Rejestracja: 12 maja 2023, 14:08
Samochód: Kia rio 1.2

Re: skrzynia manualna 1,5TSI

Post autor: cojestdoktorku »

Przyśpieszenie 0-100 wyraźnie wygrywa 1.5 bo ma 8,5 sekundy w porównaniu do 10,5sekundy dla 1.0, tu jest oczywista przewaga 1.5 nie podlegajaca dyskusji, ale ilu z nas tak jeździ? No praktycznie nikt, za to w warunkach rzeczywistych czesciej się uzywa elastycznosci i wtedy już wyglada to inaczej:
...........................................................................................1.5TSI 1.0TSI
przyśpieszenie 60-100km/h IV bieg..............7,8s 7,6s
przyśpieszenie 80-120km/h IV bieg..............8,4s 8,7s
przyśpieszenie 80-120km/h V bieg...............10,8s 11,0s
przyśpieszenie 80-120km/h VI bieg..............13,5s 14,3s
Różnice w granicach błędu pomiarowego a jeśli nawet rzeczywiste to nie do zauważenia w czasie jazdy.

To wszystko "wina" bardzo długich przełożeń w wersji 1.5TSI. Uważam ze pierwsze trzy biegi powinny być krótszy by przy zmianie biegu na wyższy nie trafiało się w niski zakres obrotów, a dopiero od IV biegu przełożenia powinny być dłuższe by robiły "ekonomię" jazdy, no a inżyniery tak to zestopniowały ze pierwsze trzy biegi długie a później już róznice między przełożeniami mocno maleją choc moim zdaniem powinno być odwrotnie.

Zbyszek1972
Posty: 118
Rejestracja: 09 paź 2019, 20:10
Samochód: Karoq 1.0 TSI STYLE pakiet comfort

Re: skrzynia manualna 1,5TSI

Post autor: Zbyszek1972 »

Z doświadczenia wiem że faktycznie lepiej się zbiera 1.5tsi i są odczuwalne różnice w czasie przyspieszenia na korzyść silnika 1.5tsi , bo miałem okazję testować T-Roc-a z tym silnikiem ale mimo wszystko między 1.5tsi a 1.0tsi nie ma przepaści i przy umiejętnym operowaniu lewarkiem skrzyni biegów w 1.0tsi też można całkiem dynamicznie przyspieszać.

cojestdoktorku
Posty: 19
Rejestracja: 12 maja 2023, 14:08
Samochód: Kia rio 1.2

Re: skrzynia manualna 1,5TSI

Post autor: cojestdoktorku »

Zbyszek1972 pisze: 14 maja 2023, 18:55 Z doświadczenia wiem że faktycznie lepiej się zbiera 1.5tsi i są odczuwalne różnice w czasie przyspieszenia na korzyść silnika 1.5tsi , bo miałem okazję testować T-Roc-a z tym silnikiem ale mimo wszystko między 1.5tsi a 1.0tsi nie ma przepaści i przy umiejętnym operowaniu lewarkiem skrzyni biegów w 1.0tsi też można całkiem dynamicznie przyspieszać.
Pewnie porównujesz z poprzednią wersją Karoqa 1.0, on miał dłuższe przełożenia niz są używane obecnie i uzupełniajac poprzednią "tabelkę" wyglada to tak:

...........................................................................................1.5TSI 1.0TSI........stary 1.0TSI (o większej mocy bo 115 koni)
przyśpieszenie 60-100km/h IV bieg..............7,8s 7,6s..............8,3s
przyśpieszenie 80-120km/h IV bieg..............8,4s 8,7s..............9,2s
przyśpieszenie 80-120km/h V bieg...............10,8s 11,0s............12,4s
przyśpieszenie 80-120km/h VI bieg..............13,5s 14,3s...........16,6s

https://www.automobile-catalog.com/perf ... #gsc.tab=0

Wniosek z tego taki ze na forach od zawsze popełniany jest ten sam bład, ludzie patrzą tylko na moc, a co gorsza często na pojemność, a czesto decydujace dla dynamiki okazują się przełożenia. Pojemność zaś zupełnie nie ma znaczenia i wprowadza tylko w bład

Rihac
Posty: 2
Rejestracja: 14 maja 2023, 10:36
Samochód: Karoq 1.5 Manual

Re: skrzynia manualna 1,5TSI

Post autor: Rihac »

Ale to jest przy "wysokich" biegach. Dla mnie ważniejsze jest to wygląda z redukcją. Podczas wyprzedzania, jak masz mniej czasu to chcesz wykorzystać pełną moc, wtedy redukujesz, żeby możliwe najszybciej zakończyć manewr. W tej sytuacji 1.5 jest sporo szybszy:
...........................................................................................1.0TSI 1.5TSI
przyśpieszenie 60-100km/h .............................6,2s 4,7s
przyśpieszenie 80-120km/h .............................8,6s 6,2s

c#Hunter
Posty: 510
Rejestracja: 14 wrz 2018, 12:24
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Karoq Style 1.5TSI

Re: skrzynia manualna 1,5TSI

Post autor: c#Hunter »

cojestdoktorku pisze: 14 maja 2023, 11:15 Przyśpieszenie 0-100 wyraźnie wygrywa 1.5 bo ma 8,5 sekundy w porównaniu do 10,5sekundy dla 1.0, tu jest oczywista przewaga 1.5 nie podlegajaca dyskusji, ale ilu z nas tak jeździ? No praktycznie nikt, za to w warunkach rzeczywistych czesciej się uzywa elastycznosci i wtedy już wyglada to inaczej:
...........................................................................................1.5TSI 1.0TSI
przyśpieszenie 60-100km/h IV bieg..............7,8s 7,6s
przyśpieszenie 80-120km/h IV bieg..............8,4s 8,7s
przyśpieszenie 80-120km/h V bieg...............10,8s 11,0s
przyśpieszenie 80-120km/h VI bieg..............13,5s 14,3s
Różnice w granicach błędu pomiarowego a jeśli nawet rzeczywiste to nie do zauważenia w czasie jazdy.

To wszystko "wina" bardzo długich przełożeń w wersji 1.5TSI. Uważam ze pierwsze trzy biegi powinny być krótszy by przy zmianie biegu na wyższy nie trafiało się w niski zakres obrotów, a dopiero od IV biegu przełożenia powinny być dłuższe by robiły "ekonomię" jazdy, no a inżyniery tak to zestopniowały ze pierwsze trzy biegi długie a później już róznice między przełożeniami mocno maleją choc moim zdaniem powinno być odwrotnie.
Bardzo trafne spostrzeżenie. 1,5TSI w manualu to muł i najlepiej udowadnia to właśnie porównanie z 1.0TSI. Winna jest skrzynia biegów. Jest ona bez sensu zestopniowana, bo po co mi 100km/h na drugim biegu? Powinien się kończyć na 80km/h. Porównanie 0-100km/h nic kompletnie nie mówi. Natomiast faktem jest, że 1.5TSI pali podobnie do 1.0TSI a ma tych kucy jednak więcej. Jak ktoś się uprze to pali nawet mniej bo w końcu dzięki ACT w pewnych warunkach to jest 750cm3 vs 1000cm3.

Jeśli chodzi o silnik 1.0TSI 115km to znam go tylko z ... Ibizy :D Ibiza z tym silnikiem idzie jak zła (dobre 400kg mniej ) ale komfort dla kierowcy jest słaby. Kierownica się trzęsie od silnika a ten wydaje dzwięki jak traktorek. Czy w Karog 1.0TSI też tak trzęsie kierownicą?

Puchacz
Posty: 70
Rejestracja: 21 sie 2021, 1:13
Samochód: Karoq 1.5 TSI

Re: skrzynia manualna 1,5TSI

Post autor: Puchacz »

c#Hunter pisze: 18 maja 2023, 21:57
Bardzo trafne spostrzeżenie. 1,5TSI w manualu to muł i najlepiej udowadnia to właśnie porównanie z 1.0TSI. Winna jest skrzynia biegów. Jest ona bez sensu zestopniowana
Amen. 1.5 z tym manualem może robić za dupowóz, bo nie zachęca do ostrzejszej jazdy. Jak mi się skończy gwarancja to wlatuje jakiś lekki program i obowiązkowo ACT out.

M&M
Posty: 57
Rejestracja: 13 sty 2021, 12:28
Samochód: Karoq Style 1.5TSI Manual

Re: skrzynia manualna 1,5TSI

Post autor: M&M »

Podzielę się swoim doświadczeniem ze skrzynią manualną z 1.5 TSI, Karoq ze stycznia 2021, może komuś się takie info przyda. Niedawno po jeździe autostradowej przy dojeździe na pauzę (toczenie samochodu) zacząłem słyszeć dziwne odgłosy spod maski po stronie kierowcy. coś w stylu rzężenia, (dla mnie brzmiało to jak zapowietrzona pompa próbująca mimo wszystko coś przeciskać). po zatrzymaniu samochodu i pracy na luzie, rzężenie cały czas występujące, czasem regularne odgłosy, czasem przestające i niemiarowe. przed kolejną pauzą wyłączyłem wcześniej klimę, ale nic to nie pomogło, nadal rzężenie. Po jeździe miejskiej/podmiejskiej efekt nie występował wogóle, nie dało się go wywołać. Po dłuższej jeździe autostradowej, rzężenie. Pojechałem do ASO, gdzie stwierdzono na dzień dobry, że skoro nie da się tego wywołać to ciężko będzie o diagnozę. Na szczęście nagrałem film podczas jednego postoju i występowania problemu. ASO podpierając się filmem stwierdziło, że chyba zna przyczynę problemu, bo spotkali się już z podobnym efektem w octavii, problem ze skrzynią biegów. Według info przekazanych przez ASO problemem była jakaś tam śruba przy skrzyni biegów, która prawdopodobnie była fabrycznie dokręcona ze zbyt małym momentem i ma tendencję do poluzowywania się. na skutek jej luzu dochodzi do rezonowania tarczek które to powodują właśnie rzężenie które występowało. Technologia naprawy ponoć opracowana w informatorze technicznym skrzyni przewiduje po prostu wymianę tejże śruby i dokręcenie jej z odpowiednim momentem. Problemem jest tylko dostanie się do tejże śruby, która to jest pod jakimś deklem. Dekiel jest jednorazowy i uszczelniany silikonem dlatego też samochód był do odbioru dopiero dnia następnego, żeby mogło to wszystko ładnie wyschnąć. Po interwencji ASO póki co żadne nieprzewidziane efekty dźwiękowe nie występują, więc mam nadzieję, że problem został rozwiązany.

Zbyszek1972
Posty: 118
Rejestracja: 09 paź 2019, 20:10
Samochód: Karoq 1.0 TSI STYLE pakiet comfort

Re: skrzynia manualna 1,5TSI

Post autor: Zbyszek1972 »

c#Hunter pisze: 18 maja 2023, 21:57
cojestdoktorku pisze: 14 maja 2023, 11:15 Przyśpieszenie 0-100 wyraźnie wygrywa 1.5 bo ma 8,5 sekundy w porównaniu do 10,5sekundy dla 1.0, tu jest oczywista przewaga 1.5 nie podlegajaca dyskusji, ale ilu z nas tak jeździ? No praktycznie nikt, za to w warunkach rzeczywistych czesciej się uzywa elastycznosci i wtedy już wyglada to inaczej:
...........................................................................................1.5TSI 1.0TSI
przyśpieszenie 60-100km/h IV bieg..............7,8s 7,6s
przyśpieszenie 80-120km/h IV bieg..............8,4s 8,7s
przyśpieszenie 80-120km/h V bieg...............10,8s 11,0s
przyśpieszenie 80-120km/h VI bieg..............13,5s 14,3s
Różnice w granicach błędu pomiarowego a jeśli nawet rzeczywiste to nie do zauważenia w czasie jazdy.

To wszystko "wina" bardzo długich przełożeń w wersji 1.5TSI. Uważam ze pierwsze trzy biegi powinny być krótszy by przy zmianie biegu na wyższy nie trafiało się w niski zakres obrotów, a dopiero od IV biegu przełożenia powinny być dłuższe by robiły "ekonomię" jazdy, no a inżyniery tak to zestopniowały ze pierwsze trzy biegi długie a później już róznice między przełożeniami mocno maleją choc moim zdaniem powinno być odwrotnie.
Bardzo trafne spostrzeżenie. 1,5TSI w manualu to muł i najlepiej udowadnia to właśnie porównanie z 1.0TSI. Winna jest skrzynia biegów. Jest ona bez sensu zestopniowana, bo po co mi 100km/h na drugim biegu? Powinien się kończyć na 80km/h. Porównanie 0-100km/h nic kompletnie nie mówi. Natomiast faktem jest, że 1.5TSI pali podobnie do 1.0TSI a ma tych kucy jednak więcej. Jak ktoś się uprze to pali nawet mniej bo w końcu dzięki ACT w pewnych warunkach to jest 750cm3 vs 1000cm3.

Jeśli chodzi o silnik 1.0TSI 115km to znam go tylko z ... Ibizy :D Ibiza z tym silnikiem idzie jak zła (dobre 400kg mniej ) ale komfort dla kierowcy jest słaby. Kierownica się trzęsie od silnika a ten wydaje dzwięki jak traktorek. Czy w Karog 1.0TSI też tak trzęsie kierownicą?
W 1.0TSI nic nie trzęsie. Zero wibracji na kierownicy jedynie przy niskich obrotach z silnika dochodzi mniej przyjemny dźwięk. Natomiast powyżej 3000tys obrotów jest już ok.

ODPOWIEDZ