Dział techniczny?

Prośby do administratorów i moderatorów oraz inne sprawy forum
kwiatek88
Posty: 36
Rejestracja: 29 lut 2020, 20:35
Samochód: 1.6TDI

Re: Dział techniczny?

Post autor: kwiatek88 »

ArKos pisze: 31 lip 2020, 6:08 A możesz przybliżyć, bo mnie zaciekawiłeś?
W każdej manualnej skrzyni zasada jej działania jest ta sama, wymiana oleju również wygląda tak samo, nawet w innych koncernach. Przynajmniej przez nieco ponad 25 lat kręcenia śrubek nie spotkałem inaczej...
Większość skrzyń 5 i 6 biegowych VAG-a montowanych do słabszych silników(do 250 Nm) wymaga tej procedury od momentu wprowadzenia nowych platform i montowania zespołów napędowych pod innym kątem, czyli Passaty, Golfy, Skody, Seaty i Audi itp. Korek kontrolny stał się bezużyteczny, a wymiana oleju polega na wlaniu odmierzonej ilości oleju od góry(przez gniazdo włącznika światła wstecznego). Czyli dolewka jest praktycznie niemożliwa. Samo opróżnienie skrzyni też jest problematyczne, bo przez korek spustowy wypłynie tylko połowa oleju, reszta po wykręceniu czopa łożyskującego w spodzie skrzyni, po uprzednim zablokowaniu mechanizmu wodzików. Jak podają serwisówki, zalewamy 2,1 litra przy wymianie serwisowej i 2,3 litra do suchej skrzyni. Najlepiej przemierzyć zlany olej i wlać tyle samo.
A wystarczyło tylko zmienić położenie korka kontrolnego w korpusie skrzyni, a nie klepać bubla tyle lat. Z resztą nie tylko VAG robi numery, w oplowskich skrzyniach może nie być korka spustowego dla odmiany i trzeba zwalać cały dekiel przy wymianie. Miałem kiedyś Daewoo Nexię i dorobiłem korek spustowy w tym deklu...

Tu masz wersję obrazkową procedury wymiany VAG-a:
Obrazek



Sponsor

Re: Dział techniczny?

Sponsor


ArKos
Posty: 260
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:56
Lokalizacja: śląsk
Samochód: Karoq Sportline 1,5 TSI

Re: Dział techniczny?

Post autor: ArKos »

Ople są mi znane na wylot i na pamięć.
No ale z praktycznego punktu widzenia patrząc na tą skrzynię i kwestię spuszczania oleju: wymieniając olej w silniku też nie jesteś w stanie zlać 100%, bo troch zostanie na górze na głowicy, w pompie oleju, w kanałach olejowych. W automacie klasycznym też nie jesteś w stanie spuścić 100% bo ok. 3 l zostanie w przemienniku momentu obrotowego, filtrze, mechatronice i kanałach. I przy wymianach sprzęty żyją i mają się dobrze. Nie widzę więc powodu, dla którego mechaniczna, dwuwałkowa skrzynia miałaby zdechnąć z tego powodu. Jeśli producent nie przewiduje wymiany wcale (np. GM zarówno w manualnych jak i automatycznych) a skrzynia dostanie nowy olej nawet w niepełnej ilości, bo stary zostaje, to nie widzę tragedii. Kwestia kontroli poziomu oleju w tych skrzyniach, o których mówimy: jeżeli w innym modelu dana skrzynia występowała, to zapewne z konkretnym silnikiem - są wszak przyporządkowania model skrzyni + model silnika.
Nawet lekka zmiana pochylenia zespołu napędowego nie stanowi jakiejś tragedii w sensie obsługi skrzyni. Zakładając, że wskutek pochylenia będzie niedobór 0,2l oleju, to skrzyni nic nie będzie i z pewnością nie nastąpi, jak to ująłeś wcześniej, uszkodzenie czy awaria.
Popatrz: w silniku mamy 4-4,3l oleju. Na bagnecie pomiędy górną a dolną kreską jest 1 litr. Jeśli więc na górnej granicy mamy 4 l a na dolnej mamy 3 l to mamy rozbieżność 25% !!! I co... zacierają się silniki z tego powodu?
W wypadku skrzyni, która ma 2,3l oleju, niedobór 0,2 l to raptem niecałe 10%.
Nadal uważasz, że to zabije skrzynię? Bo ja nie. Szczególnie, że jest to skrzynia dwuwałkowa (MQ-350 trzywałkowa). W wypadku skrzyni 3 wałkowej ma to większe znaczenie ale nie aż takie, żeby skrzynia zdechła. Oplowskie M32 przejęte od włochów też są 3 wałkowe i są piekielnie wrażliwe na poziom oleju (głównie łożyska, bo to one są przyczyną awarii w 99% wypadków). Skrzynia jest smarowana rozbryzgowo, więc teoretyzując: jeżdżąc jak dziadzio na 1500 obrotów też teoretycznie możesz skrzynię zabić, bo bardzo mało oleju dostaje się na górny wałek. W wypadku 2 wałkowej temat do polemiki nie istnieje według mnie. Niemniej jednak praktyka wskazuje, że aby zabić manualną skrzynię, to albo trzeba jeżdzić z pół roku bez oleju, albo z połową wymaganej jego ilości przez kilka lat...

kwiatek88
Posty: 36
Rejestracja: 29 lut 2020, 20:35
Samochód: 1.6TDI

Re: Dział techniczny?

Post autor: kwiatek88 »

Bardzo dużo racji jest w tym co napisałeś, ale nie można generalizować, bo konstrukcyjne zawiłości każdego modelu są inne. Jedna skrzynia będzie długo pracować na przysłowiowej szklance oleju, w innej ubytek 100ml, może przyczynić się do przedwczesnego zużycia łożysk. Trójwałkowa MQ350 jest baarrrdzo tolerancyjna na niedobór oleju, a wspomniana przez Ciebie M32 już niekoniecznie. Sam wiesz ile razy poprawiano tę skrzynię w kolejnych generacjach, zmieniano ilość i jakość oleju, dokładano kanały olejowe, zmieniano łożyskowanie itp. Podobnie w skrzyniach dwuwałkowych, starsze generacje, w których wszystkie biegi znajdowały się w jednej komorze były dużo odporniejsze na ubytek oleju, a od momentu, gdy zaczęto dokładać 5-ty i 6-ty bieg, (pod pokrywę), tworząc tym samym odrębną komorę, w której warunki smarowania łożysk były inne, niż w komorze głównej, pomimo istnienia kanału komunikacyjnego. I tak można mnożyć przykłady, więc skoro zmieniono procedurę, to należy się w/g mnie tego trzymać, bo jednak po coś to jest...

P.S. I raczej nie uwierzę, że zmieniając olej w swoim aucie(jeżeli masz manual), pominiesz procedurę producenta i zalejesz tylko do otworu kontrolnego, mówiąc sobie...e tam, 200ml oleju skrzyni nie zbawi... ;) A może w drugą stronę zaufasz producentowi i nigdy nie zmienisz oleju w skrzyni, bo on tego nie zaleca wcale. Jak żyć, tyle możliwości :lol:.

ArKos
Posty: 260
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:56
Lokalizacja: śląsk
Samochód: Karoq Sportline 1,5 TSI

Re: Dział techniczny?

Post autor: ArKos »

Sam wiesz ile razy poprawiano tę skrzynię w kolejnych generacjach, zmieniano ilość i jakość oleju, dokładano kanały olejowe, zmieniano łożyskowanie itp.
Tylko raz, w II połowie 2011 roku i od roku modelowego 2012 szły poprawione skrzynie, nie sprawiające problemów - przekonstruowano komorę główną, dodano kanał olejowy i większe łożyska - z 55 do 62mm. Ilość oleju z 2,4 zmniejszono do 1,8l. Wcześniej, od czasu rozpoczęcia produkcji w 2004 roku zmieniono jedynie dostawcę łożysk z Timkena na SNR, co w sumie nic nie dało.
pominiesz procedurę producenta i zalejesz tylko do otworu kontrolnego, mówiąc sobie...e tam, 200ml oleju skrzyni nie zbawi...
Nie, nie pominę, spuszczę ile się da, uniosę przód i zaleję na maks do korka przelewowego. Tak jak w przedruku serwisówki znalazłem na tej ruskiej stronie. I te 200ml mi wejdzie.

c#Hunter
Posty: 509
Rejestracja: 14 wrz 2018, 12:24
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: Karoq Style 1.5TSI

Re: Dział techniczny?

Post autor: c#Hunter »

Wracając do Karoq i ręcznej skrzyni. Czy producent przewiduje wymianę oleju? Bo od bardzo dawna, z tego co mi wiadomo, VAG nie ma procedury wymiany oleju w skrzyniach, są tylko dolewki.

kwiatek88
Posty: 36
Rejestracja: 29 lut 2020, 20:35
Samochód: 1.6TDI

Re: Dział techniczny?

Post autor: kwiatek88 »

c#Hunter pisze: 01 sie 2020, 18:08 Wracając do Karoq i ręcznej skrzyni. Czy producent przewiduje wymianę oleju? Bo od bardzo dawna, z tego co mi wiadomo, VAG nie ma procedury wymiany oleju w skrzyniach, są tylko dolewki.
W planie serwisowym nie przewiduje się wymiany oleju w skrzyni manualnej, dolewki jednak nie w każdej skrzyni da się zrobić, bo wlewa się odmierzoną ilość oleju, a korek kontrolny nie pełni swej roli. Olej wymienia się więc w całości w przypadku naprawy, bądź po uszczelnieniu skrzyni. Niezależne serwisy i mechanicy specjalizujący się w naprawach skrzyń zalecają jednak wymianę co około 100 tyś.km. lub co kilka lat.
Najlepiej przeczytaj to:
https://www.skrzynie.com.pl/wymien-olej ... pozno.html

http://blog.skrzynie.com.pl/olej-w-skrz ... nie-vol-1/

ArKos
Posty: 260
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:56
Lokalizacja: śląsk
Samochód: Karoq Sportline 1,5 TSI

Re: Dział techniczny?

Post autor: ArKos »

W planie serwisowym nie przewiduje się wymiany oleju w skrzyni manualnej,
Sam wróciłeś do momentu, który dużo wcześniej wskazałem:
Jeśli producent nie przewiduje wymiany wcale (np. GM zarówno w manualnych jak i automatycznych) a skrzynia dostanie nowy olej nawet w niepełnej ilości, bo stary zostaje, to nie widzę tragedii.
Co do lektury, to temat skrzyń znam naprawdę dobrze, zaręczam... Automaty również.

kwiatek88
Posty: 36
Rejestracja: 29 lut 2020, 20:35
Samochód: 1.6TDI

Re: Dział techniczny?

Post autor: kwiatek88 »

ArKos pisze: 01 sie 2020, 19:58 Co do lektury, to temat skrzyń znam naprawdę dobrze, zaręczam... Automaty również.
Czytaj uważniej posty, to nie było do Ciebie, to kolega Hunter zadał pytanie i to jemu wskazałem lekturę na ewentualne wątpliwości.

ArKos
Posty: 260
Rejestracja: 29 lis 2019, 14:56
Lokalizacja: śląsk
Samochód: Karoq Sportline 1,5 TSI

Re: Dział techniczny?

Post autor: ArKos »

Faktycznie, nie zauważyłem, mea culpa.

ODPOWIEDZ